Piše: Gaga Cvetković vaspitač
Da li ste ikada sreli upornije stvorenje od deteta koje pokušava da dobije ono šta želi?
Ne znam za vas, ali ja nisam. Ne postoji niko sa većom odlučnošću od deteta koje želi da dobije odobrenje od svojih roditelja. Nažalost, ovaj nivo upornosti nije uvek dobro prihvaćen od strane roditelja koji su često primorani na teške pregovore u neprikladnim trenucima. To se dešava kada stojite u redu u prodavnici, kada ste u apoteci, usred pokušaja da pripremite večeru, dok pokušavate da se istuširate. Kao da deca mogu da osete kada su roditelji najranjiviji i da onda nasrnu u trenucima slabosti. Od čuvenog „Jesmo li već stigli?“ preko jutarnjeg: „Mogu li da dobijem sladoled za doručak?“ do popodnevnog: „Da li mogu da idem kod Nikole, ali odmah?“. Deca su poznata po svojoj upornosti, i oni će pitati… i pitati… i pitati… da po stoti put provere da li ste se predomislili u poslednjem trenutku.

Zašto deca zanovetaju?
Kao i kod svakog ponašanja, prvo morate da razumete koren problema da biste ga rešili na odgovarajući način. Dečje zanovetanje je naučeno ponašanje koje daje rezultate. Deca će nastaviti da ga koriste jer ste jednom, u trenutku slabosti, poklekli i pustili ih da ostanu budni još pola sata nakon što su po osmi put pitali. Deca uglavnom to shvate ovako: „Ako dovoljno puta pitam, dobiću ono šta želim.“.
Kako da sprečim svoje dete da zanoveta?
Potrebne su samo tri jednostavne reči: „Pitano i odgovoreno“.
Koncept je jednostavan.
Kada sedmogodišnji Laza moli da nacrta svoje remek-delo na zidu u dnevnoj sobi i dobije “ne” za odgovor, velike su šanse da će se vratiti za pet minuta i ponovo pitati – ovog puta sa “molim teeeee”. Želi da znate on stvarno, stvarno želi da to nacrta nešto na zidu i da je to odlična ideja. Umesto da se ponavljate ili krenete sa predavanjem, sledite dole navedeni primer:

Tehnika: Pitano i odgovoreno
Prvi korak:
Pitajte: „Da li si ikada čuo za „Pitano i odgovoreno“?“ (Verovatno će reći ne.)
Drugi korak:
Pitajte: „Da li si mi postavio pitanje o crtanju na zidu?“ (On će reći da.)
Treći korak:
Pitajte: “Da li si dobio odgovor?” (Verovatno će reći: „Da, ali, ja stvarno…“)
Četvrti korak:
Pitajte: „Da li izgledam kao mama/tata/učitelj koji će se predomisliti ako me pitate istu stvar iznova i iznova?” (Posle ovog koraka povećavate šanse da će Laza otići, možda uz frustrirano gunđanje i krenuti nešto drugo da radi.)
Peti korak:
Ako Laza ponovo pita, jednostavno recite: „ Pitano i odgovoreno “. (Nikakve druge reči nisu potrebne!)

Posle nekog vremena, kada se ova tehnika uspostavi, ovo su jedine reči koje treba da izgovorite da biste se rešili ovih mučnih pitanja.
Doslednost je ključna! Jednom kada odlučite da koristite „Pitano i odgovoreno“ sa svojim detetom, obavezno se držite toga. Ako se ispitivanje nastavi čak i nakon što ste odgovorili sa „Pitano i odgovoreno“, jednostavno ne odgovarajte. Može da se desi da osećate nelagodu i potrebu da još jednom pojasnite svoj odgovor, ali ako to uradite vraćate situaciju na to kakva je bila pre početka sprovođenja programa. Jednom kada vaše dete vidi da ste postavili granicu, vrlo brzo će naučiti da zanovetanje nije efikasno ponašanje za postizanje svog cilja. Za sve ovo je potrebno vreme da vaše dete poveže tačke, a vi ćete videćete rezultate.
Roditelji kao tim
Obezbedite da svi koji su uključeni u čuvanje vašeg deteta prate ovaj vid dogovora i ostanite dosledni. Ovaj plan je pozitivan korak ka okončanju dečjeg zanovetanja koje može da optereti čak i najodlučnije roditelje.